Saturday, 22 December 2012

Baring ketika azan

Assalamualaikum..

Take Note Plizzz...

"Jangan baring ketika azan, nanti jenazah kita berat."

"Jangan berkata-kata semasa azan, agar lidah tidak kelu menyebut shahadah ketika sarakatul maut."

Adakah hadis ini hadis sahih/hasan? Meh nak jelaskan.

Tidak ada satu hadis pun yang melarang bercakap ketika azan, tapi hadis mengenai supaya jawab azan tu ada. Perihal bercakap ketika azan, hukumnya harus menurut Imam al-Bukhari rhm sebagaimana yang dinyatakan dalam Sahihnya pada bab ''Berkata-kata ketika (dalam) Azan''. Dan ada pendapat ulama' mengatakan makruh melainkan ada hajat.Dan ada ulama' memberi tafsil (perincian) iaitu makruh berkata-kata ketika iqamah tetapi tidak makruh ketika azan. Tidak rajin dengar pula yang berpendapat haram berbicara ketika azan dilaungkan.

Makanya, moleklah kita lihat akan satu hadith sahih Nabi صلى الله عليه و سلم diriwayatkan Imamain al-Bukhari rhm & Muslim rhm daripada Abu Hurairah r.a iaitu :-

''Barangsiapa yang berdusta atas namaku secara sengaja, maka hendaknya dia mengambil tempat duduknya di neraka.”

Take note, ini bukannya hadis nabi. Ini adalah hadis maudhu' yakni hadis palsu. Ini hanyalah kata-kata orang tua-tua yang tergolong dalam kategori targheeb dan tarheeb (menggalak dan mencegah), maka direkanya petua dan hadis palsu. Berhati-hatilah bila sebarkan sesuatu, kaji dulu. Sekarang makin banyak tersebar hadis palsu. Semua itu adalah fitnah akhir zaman. Semoga kita terpelihara daripada terpengaruh dengan fitnah ini, insyaAllah.

Wallahu'alam =)

1 comment: