Monday 18 November 2013

Penegur Salah atau Penerima Yang Salah?


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Renungkan sementara...

Ustaz Don perlukan 30 minit untuk beri tazkirah. (30 Minit Bersama Ustaz Don)

Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki perlukan 45 minit untuk beri tazkirah. (Cinta Ilmu)

UAI perlukan 1 jam untuk berikan tazkirah.

Masa berbeza-beza, namun ketiga-tiganya mempunyai matlamat yang sama, membawa manusia pada kebenaran.

Ustaz Don guna cara yang lembut.

Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki cara yang agak tegas.

UAI guna cara yang sentap, makan dalam ayatnya.

Ketiga-tiga cara penyampaian yang berbeza, namun semuanya masih niat yang sama iaitu menegur dan menyampaikan dakwah.

Begitu juga jika dilihat pada Saidina Hassan dan Saidina Hussain, cucunda Rasulullah S.A.W. Saidina Hussain lebih kepada cara keras manakala Saidina Hassan cara yang lembut.

Cara yang keras tak bermakna perli, tak bermakna hentam, tak bermakna menghina. Itu dah tahap zalim, berdosa. Cara yang keras ni, gunakan bahasa yang agak tegas, yang agak sentap. Walaupun nampak agak kejam, tapi percayalah, jika kamu fikir dan husnuzon dengan teguran keras, kamu tahu dia ada niat yang baik.

Cek Balik.

1 - Kadang-kadang yang salah bukan pada penyampai, tapi pada kita. Kenapa kita susah sangat nak hadam teguran orang lain? Tepuk dada, tanya iman. Sama-sama muhasabah diri.

2 - Dan kadang-kadang cara teguran itu silap. Kita hanya menegur tapi tak membawa dia pada kebaikan. Lupakah kalian pada firman Allah :

3:110


"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) diantara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik."
[Surah Ali Imran, ayat 110]

Allah berfirman di situ, suruh, ajak buat kebaikan dahulu, barulah melarang dia dari lakukan kesalahan. Tapi orang sekarang, hanya melarang tapi tidak mengajak.

3 - Dan ini biasa jadi. Masalah dalam diri penegur. Biasanya kerana ego yang ada dalam diri. Mengharapkan supaya orang terima teguran kita, tapi kita susah nak terima teguran orang lain. Bila ditegur, kita melenting. Berhujah dengan orang yang menegur tu. Ini lah perkara yang biasa jadi pada daie zaman sekarang.

p/s : Allah tak pandang pada hasil. Tapi Allah lihat pada usaha kamu. Allah tak pandang kuantiti tapi Allah nilai kualiti.

Sama-sama muhasabah diri. Jika diri ini ada salah, jangan segan silu tegur. Diri ini hanyalah insan kerdil, yang bergelumang dengan dosa. Terlalu hina. :')

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment