Friday 8 March 2013

Maulid Akbar



Habibi Rasulullah S.A.W.

MasyaAllah, tabarakallah, menitis air mata aku bila menonton video ni. Betapa ramainya pencinta Rasulullah, betapa ramai yang datang ke majlis maulid akbar yang diadakan pada awal bulan februari lepas. Itulah majlis maulid pertama yang aku pergi yang dianjurkan oleh Darul Murtadza. Allahu, hanya Allah yang tahu perasaan aku bila berada di sana. Subhanallah, sangat seronok berada dalam majlis seperti ini.

Pertama kali jejakkan kaki ke Setiawangsa, pertama kali datang ke Maulid akbar anjuran Darul Murtadza, banyak perkara yang tak dapat aku lupakan. Julung kali aku ke maulid itu, kebetulan, itulah kali pertama mereka adakan satu perarakan, bergerak masuk ke dalam masjid. MasyaAllah, seronok dapat bersama dengan mereka-mereka yang berada di sana. Mula-mula aku agak kekok, sebab pertama kali sertai maulid. Tengok kiri kanan, semua berserban tinggi-tinggi, dengan jubah putihnya, masyaAllah, terasa rendah sangat diri ini. (memang rendah pun, lagi-lagi bila duk sebelah akhi Arham, hahaha).

Dan malam tu, hadirnya ramai sanga para ulama', para habaib, menceriakan lagi majlid maulid tu. Yang paling dinantikan adalah tausiah daripada al-fadhil Ustaz Don Daniyal Don Biyajid. Ustaz Don pada malam tu nampak agak gemuruh, mungkin sebab dia dikelilingi oleh para ulama', para habaib yang lebih tinggi ilmu darinya. Tausiah yang disampaikannya pun pendek je, tapi mantap. Bila tengok Habib Ali dan Ustaz Don bergurau, rasa seronok je.Tak tahu kenapa, tapi rasa seronok la, hahaha..

Alhamdulillah, walaupun aku datang seorang diri dari Kuala Terengganu naik bas, turun bas, berada di Setiawangsa, balik ke Kuala Terengganu, tiada masalah yang berlaku. Allah permudahkan segala urusan aku di sana. Yang seronok, aku dapat jumpa ahli #TeamHijrah yang lain. Mereka banyak bantu aku. Abang Mursyid, datang ambik aku kat Hentian Putra. Mirul, tolong hantar aku dari Masjid Muadz ke Hentian Putra. Dapat jumpa Abang Ashrul walaupun sekejap. Jumpa akhi Arham. Yang perempuan pun ada.

Aku bermalam di Masjid Muadz, ramai gak yang tidur kat situ. Agaknya, semua sama ngan aku. Tunggu nak naik bas esok pagi. Keesokan pagi, aku sembang ngan petugas maulid akbar tu, akhi Akmal. Dia ceritakan kat aku apa yang terjadi pada malam maulid tu. Meremang bulu roma aku dengar, bergenang air mata aku. Dia ceritakan mengenai kasyaf ahli sufi pada malam tu. Aku bersyukur sangat dapat pergi ke maulid akbar tu. Kalau siapa ada kat situ, dia akan perasan. Malam maulid tu, hujan turun dengan tiba-tiba. Saat Habib Ali nak mulakan majlis tu, kilat menyabung sebanyak dua kali. Itu apa yang aku nampak. Dan bila doa penutup dibacakan oleh habib yang datang dari Madinah, hujan turun dengan lebat, angin kuat tiba-tiba. Bila habis je doa dibacakan, hujan berhenti, angin pun reda. Itulah yang aku perasan malam tu. Patutlah Habib Ali ada cakap, "insyaAllah, rasulullah gembira dengan kita semua pada malam ini. Baginda bersama kita semua pada malam ini." . Alhamdulillah, majlis maulid akbar itu diberkati oleh Allah. Semoga Allah memberkati semua yang ada dalam majlis itu. insyaAllah.

Jika ada majlis maulid di tempat kamu, pergi lah. Walaupun ada yang menentang sambutan maulid, jangan hiraukan mereka. Siapa mereka nak halang kita dari pergi ke majlis yang semarakkan cinta kita pada nabi? Pedulikan apa mereka kata. Ada peluang, ada masa, pergilah. Ajak keluarga, sahabat-sahabat sekali. Seronok sangat, serius aku cakap ni.

InsyaAllah, Maulid Akbar akan datang, aku akan pergi lagi.


2 comments:

  1. insyaAllah, tiap2 bulan ada. ari tu, sy x g THT punya streetdakwah sbab g kt ni r.. =)

    ReplyDelete