Friday 29 March 2013

Kawin Muda



Topik kawin awal/kawin muda memang sangat digemari para remaja. Kawin muda sangat bagus. Kerana ianya dapat mengelakkan daripada berlakunya maksiat. Namun, orang sekarang, bila kita cakap nak kawin muda, semua perli, semua pandang pelik. Yang berjalan-jalan, berdua-duaan pimpin tangan tanpa hubungan yang halal, tak pulak diorang pandang pelik. Itulah manusia akhir zaman. Ingat pesan Rasulullah pada ibu bapa. Ibu bapa kena didik anak-anaknya dengan ajran Islam, ajarkan al-quran, beri nama yang baik pada anak dan kawinkan anak mereka. Itulah peranan ibu bapa. Haram bagi ibu bapa, yang jika anaknya nak kawin, ibu bapanya berkata,"kau nak kahwin? Nak bagi makan pasir kat anak orang?".

Jadi, apa-apa pun, semuanya bergantung pada restu ibu bapa. Apa yang kita boleh buat adalah banyakkan berdoa, serahkan segalanya pada Allah, tunjukkan akhlak yang baik dan mendalami agama sedalam-dalamnya.

“Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya.” – (H.R. Tirmidzi)

"Siapa yg berkahwin niat kerna ingin menjaga nafsunya maka rezekinya Allah yg jamin. Jgn pertikai jika ada org kahwin muda” - Sheikh Nazrul

No comments:

Post a Comment