Monday 9 December 2013

Jodoh Ilahi








Jodoh Ilahi

Abah : So, dah decide nak kahwin dengan siapa?

Pemuda : Dah, sy pilih yang berpurdah, full package.

Abah : Abah bantah sekeras-kerasnya.

Pemuda : Kenapa abah?

Abah : Abah nak ko g lamar minah yang baru lepas STPM yang jual pisang goreng dekat corner depan sana tu haaa..

Pemuda : Hahhh? Ni masa depan saya bah. Abah tak boleh paksa.

Abah : Redha orang tua boh.. Tak guna abah hantar kau belajar luar negara belajar agama, kau lawan cakap abah yang tua lagi uzur ni..

Pemuda : Hmmmm, baiklah abah. Saya redha dan rela.

*Pemuda tu kenal sangat minah tu. Dengan jeans dan t-shirt ketatnya dan tudung pendeknya. Ah, langsung tak ada ciri-ciri isteri solehah idaman kalbunya. Akhirnya, keluarga perempuan terima lamaran keluarga si pemuda. Setelah kahwin, makan tinggallah si pemuda dengan minah tu.

Pemuda / suami : Kalau saya suruh awak buat something boleh tak?

Minah / isteri : Boleh, sy isteri awak sekarang.

Suami : Awak pakai purdah boleh tak?

Isteri : Boleh...tapi sebelum tu, boleh tak ajar saya ilmu-ilmu agama, cara nak solat dengan betul, perbetulkan mandi hadas saya, ajar saya baca al-quran,. serius, selama ni, saya nak sangat belajar agama, cuma tak tahu nak belajar siapa. Tak ada yang nak bagi tunjuk ajar pada saya. Tak cukup di sekolah, cikgu tak tumpu pada saya sorang je.

Suami : InsyaAllah (rasa sebak dalam hati)

*Pemuda tak sangka, gadis yang disangka buruknya itu lebih mudah untuk menerima didikan dan ajarannya. Tidak perlu dipaksa untuk belajar. Lama-kelamaan, kasih tersemai, hati bertaut.

Pemuda : Terima kasih abah. (sambil tersenyum)

Abah : *Sengih sorang-sorang.

*Akhirnya, pemuda itu hidup bahagia dengan isterinya itu. Yang jahil jadi solehah, yang tak pakai purdah, boleh dipakaikan purdah, Segalanya mungkin dengan kehendak Allah. ^^

"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia." [Surah An-Nur : 24]

"Wanita macam mana yang terbaik?" Jawab Rasulullah S.A.W. "Apabila kamu melihat dia, kamu rasa riang." [HR An-Nasa'i]

Wallahu'alam. :')

1 comment: